Saham Biasa vs. Preference Share
Pelbagaikan Portfolio Pelaburan Anda...dapatkan sesi penerangan PERCUMA Google Meet..Klik TEMUJANJI ONLINE di bawah

Saham Biasa vs. Preference Share

 Saham Biasa Vs Prefence Share

saham biasa vs. preference share

Preference Share / Private Placement

Bagi pemilik perniagaan dan pelabur, amat penting untuk  memahami perbezaan antara saham biasa dan saham keutamaan(preference share).

 Kedua-dua saham ini dapat dibezakan antara satu sama lain melalui beberapa ciri khusus, faedah yang diperolehi dan juga hak dalam syarikat.

Secara ringkasnya, kedua-dua saham ini boleh dibezakan dengan ciri-ciri di bawah ini:

 

Saham Biasa

  • ·         Saham biasa adalah saham ekuiti syarikat, yang menetapkan pemilikan ekuiti secara berkadar berdasarkan peratusan stok yang dibeli dan dimiliki
  • ·         Pemegang saham biasa dalam sebuah syarikat mempunyai hak suara atau undian dalam mesyuarat agung, melibatkan hal-hal seperti melantik atau membuang pengarah serta urusan berkaitan penggabungan dan pengambilalihan syarikat
  • ·         Pemegang saham ini juga mempunyai hak atas keuntungan yang diperoleh syarikat dan kenaikan modal

Walau bagaimanapun, dividen yang bakal dibayar oleh syarikat adalah tidak menentu/tidak ditetapkan untuk pemegang saham biasa. Adalah menjadi kebiasaan bagi syarikat yang baru memulakan operasi untuk tidak membayar dividen, tetapi sebaliknya memasukkan semula keuntungan yang diperolehi ke dalam perniagaan untuk dijadikan modal. Kebiasaannya, dividen hanya dibayar kepada pemegang saham biasa hanya setelah semua tanggungjawab syarikat diselesaikan. Saham biasa juga tidak boleh ditukar menjadi saham pilihan atau bentuk-bentuk saham yang lain

 

 

Saham keutamaan (preference share)

 

  • ·         Syarikat menerbitkan saham keutamaan (preference share) dengan tujuan untuk mengumpulkan modal
  • ·          Saham keutamaan (preference share) membawa banyak faedah dari hutang dan modal ekuiti dan dianggap sebagai jaminan hibrid
  • ·         Pemegang saham keutamaan akan memperoleh keutamaan dalam soal agihan keuntungan. Pembayaran dividen kepada pemegang saham keutamaan akan dibuat sebelum pemegang saham biasa. Kelemahannya ialah mereka tidak mempunyai hak suara dalam syarikat, seperti yang  dimiliki oleh pemegang saham biasa

 

 


preference share


Kebaikan Saham Biasa

 

  • 1.       Potensi untuk Hasil Besar:

Oleh kerana anda mempunyai sebahagian pemilikan syarikat mengikut jumlah saham yang dimiliki, pelabur akan diberikan dividen dan keuntungan selari dengan peningkatan nilai pasaran saham syarikat.

Sekiranya syarikat menunjukkan prestasi kewangan yang sangat baik dan nilainya melonjak, para pelabur juga akan mendapat keuntungan modal yang banyak, yang merupakan ukuran nilai syarikat.

Keuntungan syarikat boleh diagihkan kepada para pelabur dalam bentuk pembayaran dividen tunai atau dalam bentuk bahagian saham.

 

  • 2.       Pilihan Pelaburan Yang Ideal:

Dalam pelaburan ini, pemegang saham mempunyai tanggungan terhad. Sekiranya berlaku apa-apa masalah kepada syarikat, para pelabur tidak akan berisiko kehilangan wang atau rugi besar, melebihi jumlah dana yang dilaburkan apabila berlaku likuidasi atau pencairan modal.

 

  • 3.       Tanggungjawab Undang-Undang Terhad:

Para pelabur tidak akan dipertanggungjawabkan sekiranya terdapat masalah yang timbul dari luar konteks pelaburan kewangan. Hanya mereka yang menjalankan operasi syarikat itu berisiko menanggung akibat atau berdepan dengan tindakan dalaman atau undang-undang berkaitan isu ini.

 

  • 4.       Urusan pembelian dan jualan yang mudah:

Pelabur bebas untuk menjual atau meningkatkan pegangan saham tanpa ada sebarang halangan.

 

  • 5.       Dua Cara untuk Memperoleh Keuntungan:

Apabila nilai dan pendapatan syarikat meningkat melebihi overhead, keuntungan modal dan dividen tersedia untuk para pelabur, kerana pemegang saham biasa adalah dan telah menjadi sebahagian pemilik perniagaan yang berhak mendapat keuntungan.


preference share


 

 

Kebaikan Saham keutamaan (preference share)

 

  • 1.       Diutamakan dalam soal pembayaran Dividen

Saham keutamaan(preference share) disertakan dengan dividen tetap yang mesti dibayar kepada pemegangnya sebelum apa-apa keuntungan dibayar kepada pemegang saham biasa.

 

  • 2.       Tuntutan yang Lebih Tinggi terhadap Aset Syarikat

Sekiranya syarikat muflis atau dibubarkan, pemegang saham keutamaan  lebih diutamakan dalam hal bayaran pampasan.

 

  • 3.       Boleh Ubah kepada Saham Biasa

Pemegang saham keutamaan  boleh bertukar menjadi pelabur saham biasa dalam keadaan-keadaan tertentu seperti apabila berlakunya peningkatan dalam nilai ekuiti syarikat.


Saham keutamaan (preference share) juga mempunyai sejumlah kelebihan untuk syarikat penerbit.

 

  • 4.       Kepemilikan dan Pengendalian pemegang saham keutamaan(preference share) tidak mempunyai 'suara' di dalam pengurusan syarikat dan tidak terlibat dalam membuat keputusan penting. Kos mengumpulkan modal untuk menerbitkan saham keutamaan(preference share) adalah lebih rendah daripada pengeluaran saham biasa, menjadikan ianya berisiko rendah untuk syarikat penerbit saham.

 

  • 5.       Hak untuk membeli semula saham:

Syarikat juga bebas menerbitkan saham keutamaan(preference share) yang dapat ditarikbalik atau  dibeli kembali mengikut budi bicaranya. 

Ini menunjukkan bahawa sekiranya saham yang dapat dipanggil diterbitkan dengan dividen 6% tetapi kadar faedah jatuh ke 4%, syarikat boleh membeli mana-mana saham tertunggak pada harga pasaran dan kemudian mengeluarkan semula saham dengan kadar dividen yang lebih rendah, sehingga mengurangkan kos modal.

 

 

Kekurangan Saham Biasa


saham


 

  • Pelaburan Berisiko Tinggi:

Harga saham biasa tidak stabil, terutama untuk syarikat yang baru memulakan operasi, dan nilainya boleh berubah tanpa wujudnya sebarang tanda-tanda amaran, sehingga sukar untuk menilai prestasi mereka walaupun syarikat itu berjalan dengan baik. Sekiranya perniagaan itu muflis, saham yang anda pegang di syarikat itu mungkin akan menjadi tidak bernilai.

 

  • Kekurangan Kawalan:

jika mereka yang berkuasa di dalam pengurusan dan pengoperasian syarikat, tidak menjalankan tugas dengan baik, pelaburan anda akan tergugat kerana tiada jaminan keuntungan tetap akan diperolehi.

Oleh itu, sebelum membeli stok atau saham dari mana-mana syarikat, pertimbangan wajar dan sedikit kajian perlu dilakukan  bagi meneliti sama ada perniagaan itu mempunyai potensi, amalan dan prestasi kewangan yang sangat baik.

 

  • Yang Terakhir untuk Dibayar:

Sekiranya syarikat menghadapi masalah sehingga perlu dibubarkan, sebagai pemegang saham biasa, anda hanya dapat dibayar setelah selesai urusan syarikat seperti pembayaran hutang, cukai, gaji pekerja dan juga pampasan kepada pemegang saham keutamaan.

 

 

Kekurangan Saham keutamaan (preference share)

 

  • Kadar Dividen Tetap:

Kadar dividen saham keutamaan(preference share) ditetapkan pada masa penjualan dan tetap tetap sehingga saham tersebut matang, selalunya 30 tahun. Berbanding dengan kadar bon yang ada, ini mungkin merupakan perjanjian yang lebih baik, tetapi jika kadar faedah pasaran meningkat, harga saham keutamaan(preference share) anda akan jatuh kerana pelaburan lain akan menjadi lebih menarik.

 

  • Potensi Penghargaan Terhad:

Harga saham saham keutamaan (preference share) tetap stabil, jadi sebarang keuntungan yang diperoleh daripada melepaskannya biasanya agak terhad. Juga, nilai saham keutamaan(preference share) hampir sepenuhnya bergantung pada kadar faedah pasaran semasa, kerana merupakan obligasi hutang yang dikeluarkan oleh syarikat, dan oleh itu, jika kadar faedah meningkat, nilai saham keutamaan(preference share) anda akan menurun kerana pelabur cenderung untuk pelaburan dengan hasil yang lebih tinggi dan tidak akan membayar banyak untuk saham dengan kadar dividen yang lebih rendah.

 

  • Risiko Insolvensi Korporat:

Saham keutamaan(preference share) adalah mekanisme untuk meningkatkan modal yang biasanya dikeluarkan oleh syarikat atau firma permulaan yang baru bermula untuk berkembang. Dengan itu, risiko untuk muflis lebih besar daripada syarikat yang sudah lama ditubuhkan. Apabila syarikat seperti itu dibubarkan, pemegang bon akan menerima pembayaran terlebih dahulu, diikuti oleh pemegang saham pilihan atau keutamaan dan  selebihnya, jika ada, akan pergi kepada pemegang saham biasa.

 

  • Risiko Panggilan Balik atau Penarikan semula Saham:

Saham pilihan anda mungkin ditarikbalik  sebelum anda berpeluang menjualnya, kerana kebanyakannya disertakan dengan tarikh panggilan, yang biasanya 5 tahun selepas tarikh dikeluarkan. Penerbit mempunyai hak untuk menarikbalik saham keutamaan(preference share) yang belum dijelaskan dan membelinya, terutama ketika kadar faedah menurun. Sekiranya anda ingin melaburkan semula wang anda, anda perlu membayar kadar faedah yang lebih rendah.

 

 

 

JIKA ANDA SERIUS, Sila Isi Borang Sesi Penerangan Google Meet:



Anda puas hati dengan maklumat dalam blog ini? Lengkap dan details kan? Harap dapat beri pencerahan tentang private placement/preferences share.

Sila Like Facebook kami https://www.facebook.com/islamicpreferenceshare

Sila Lawati Youtube kami https://www.youtube.com/watch?v=cZEMrE5fu2U&t=12s

Catat Ulasan

0 Ulasan